Trans masne kiseline i proizvođači hrane (Trans Fatty Acids and Food Producers)

Sanjin Weihnacht

Sažetak


Sveopća zabrinutost trans masnim kiselinama predstavlja glavni izazov prehrambene industrije, što potiče ubrzani razvoj novih tehnologija i uvođenje novih sirovina. O upotrebi trans masnih kiselina i njihovog mogućeg utjecaja na bolesti srca i krvožilnog sustava prvi put se spominje u znanstvenim člancima 1988. g, i od tada to pitanje postaje sve važnije, utječući na poslovanje svih kompanija koje koriste masti u svojim prehrambenim proizvodima. Međutim, jedan od problema je i kako objasniti različita polazišta u raspravama oko trans i zasićenih masnih kiselina. Center for Science in the Public Interest (CSPI, SAD) je sve do 1984. g  vodio kampanju protiv upotrebe zasićenih masnih kiselina u «fast food» industriji. Naime, prema nekim studijama, trans masne kiseline kao i zasićene masne kiseline, podižu razinu LDL («lošeg») kolesterola u krvi te tako povećavaju rizik od oboljenja srca i krvožilnog sustava. No, ipak za razliku od zasićenih masnih kiselina, trans masne kiseline snižavaju razinu HDL («dobrog») kolesterola. Gledajući ekvivalentnu količinu (gram zasićenih prema gram trans masnih kiselina), trans masne kiseline povećavaju rizik od razvoja bolesti srca i krvožilnog sustava više nego zasićene. No, ipak prosječan dnevni unos trans masnih kiselina u Europi, desetak puta je niži nego zasićenih masnih kiselina. U današnje je vrijeme najveća nepoznanica prehrambene industrije kako objasniti zdravstveno osvještenim potrošačima koje je od dva zla manje zlo.
          Najgore što potrošač može učiniti u situaciji kada se o mastima ne piše u pozitivnom svjetlu je da počne izjegavati masnoće u hrani. Masti su esencijalni dio prehrane, a njihove funkcije u organizmu su dobro poznate (izvor energije, sastavna komponenta svih tkiva, apsorpcija vitamina topljivih u mastima, održavanje moždanih funkcija i dr.). Nutricionisti preporučaju da dnevni unos masti treba biti oko 25-30% ukupnog dnevnog energetskog unosa. Odreći se masnoća je ne samo nemoguće nego i štetno, a važno je znati da nedostatak masnoća može ozbiljno ugroziti, pa i trajno oštetiti organizam. Važno je jesti što više tzv. zdravih, a što manje štetnih masnoća.

Cijeli tekst:

PDF

##plugins.generic.referral.referrals##

  • ##plugins.generic.referral.all.empty##


Hrvatski časopis za javno zdravstvo, ISSN 1845-3082, Otvoreni pristup - autori zadržavaju autorsko pravo uz obavezu navođenja izvora u slučaju citiranja